دکتر جعفر قادری

تارنمای اطلاع‌رسانی دکتر جعفر قادری

در سلسله یادداشت های جعفر قادری عنوان شد

فرمانداری شیراز و استانداری فارس باید مشکل بخش شدن دهستان های داریون، سیاخ دارنگون و کوهمره سرخی را حل کنند

کد خبر : ۵۱۷۲ تاریخ انتشار: ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
فرمانداری شیراز و استانداری فارس باید مشکل بخش شدن دهستان های داریون، سیاخ دارنگون و کوهمره سرخی را حل کنند

اشکال کار قانون تقسیمات کشوری این است که جز پیش بینی دهیار برای هر روستا، ساختار دیگر برای مدیریت روستاهای واقع در یک دهستان درنظر نگرفته است. اگرچه این مشکل برای دهستان های واقع در مناطق محروم، دورافتاده، مرزی و کویری با امکان ارتقاء تقسیماتی آنها به بخش با اعمال حدنصاب جمعیتی کمتری حل شده است ولی برای دهستان های فاقد این ویژگی همچنان به عنوان یک معضل باقیمانده است. این خلا قانونی برای دهستان هایی که جمعیت آنها قابل توجه و تا مرکز بخش فاصله مکانی و یا زمانی زیادی دارند، ایجاد مشکل می کند.

در شهرستان شیراز این مشکل برای دهستان های داریون و سیاخ دارنگون به عنوان روستاهای اطراف شیراز نمود قابل توجهی دارد. درست است که فاصله مرکز این دهستان ها تا مرز شهر شیراز بیشتر از ۴۰ کیلومتر نیست ولی ساکنین روستاهای این دهستان ها به علت وسعت شهر شیراز و مشکلات ناشی از جابجایی بین مناطق مختلف شهری، برای دسترسی به اداراتی که امکان استقرار آنها در بخش وجود دارد، باید برای جابجایی بین نقاط مختلف شهر شیراز وقت و زمان زیادی را تلف کنند. در صورتی که این دو دهستان به بخش ارتقاء یافته و ادارات تعریف شده برای بخشها در این مناطق مستقر شوند، حجم زیادی از ترددهای ساکنان این دهستان ها بین این مناطق و ادارات پراکنده مستقر در شهر شیراز کاهش می یابد.

علاوه بر این دو دهستان، دهستان کوهمره سرخی مشکل دیگری دارد. اگرچه مشکل کوهمره متفاوت از این دو دهستان است و تا مرکز بخش خودش، فاصله اش نسبت به دو دهستان داریون و سیاخ کمتر است ولی مشکلش این است که برای مردم این دهستان مسیر مرکز بخش و مسیر مرکز شهرستان در یک راستا نیست. اگر این دهستان هم به بخش تبدیل شود مشکل مردم بهتر حل خواهد شد.

معضلات این سه دهستان با توجه به افزایش قیمت بنزین، این روزها در ترددها نمود بیشتری داشته و هزینه بیشتری را بر مردم تحمیل کرده است. علاوه بر اینها پیشی گرفتن نرخ تورم روستایی بر نرخ تورم شهری در سالهای اخیر، ضرورت انجام اقداماتی برای کاهش هزینه زندگی روستاییان را گوشزد می کند.

ممکن است این ارتقاءها مقداری بار مالی را بر دولت تحمیل کند ولی صرفه جوئی های ناشی از مصرف سوخت برای کشور و کاهش هزینه های زندگی در این دهستان ها به مراتب بیشتر از هزینه های جاری تحمیل شده بر دولت است.

در پاسخ به این استدلال که قوانین موجود امکان این ارتقاءها را نخواهد داد، می توان گفت که اگر قانون درست تفسیر شود مشکل این دهستان ها حل می شود. این دهستان ها اگرچه از نظر مکانی دور افتاده نیستند ولی از نظر زمانی به نوعی دور افتاده هستند، چراکه برای دسترسی به ادارات مستقر در مرکز بخش و شهرستان به علت وجود ترافیک شهری باید فاصله زمانی زیادی را طی کنند. اگر دولت بخواهد با این سه دهستان مثل ۷ بخش ارتقاء یافته اخیر استان، با دیده اغماض بنگرد، مشکل ارتقاء آنها حل می شود چرا که با احتساب جمعیت عشایری غیر ساکن برای بخش شدن و نیز جمعیت ساکن در باغشهرها، دو تا از سه دهستان محروم حداقل جمعیت ۱۰ هزار نفر و دهستان غیر محروم نیز جمعیت ۲۰ هزار نفر را دارد.

باتوجه به اصلاحی که در قانون تقسیمات کشوری به پیشنهاد کتبی اینجانب در مجلس نهم انجام شد و در محاسبه نصاب جمعیتی بخش ها، جمعیت شهری هم محاسبه شد و به تبع آن مشکل ۷ شهرستان جدید فارس هم حل شد، انتظار می رود که مشکل ارتقاء این دهستان ها هم حل شود.

پایان پیام/

نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری تایید یا ثبت نشده است.

پیام کوتاه دکتر قادری

مشاهده آرشیو پیام‌ها