EN Ar

دکتر جعفر قادری

تارنمای اطلاع‌رسانی دکتر جعفر قادری

در سلسله یادداشت های جعفر قادری نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی عنوان شد

تا چه اندازه دخالت مستقیم نماینده در عزل و نصبهای اداری و واحدهای تولیدی دارای توجیه منطقی است؟

کد خبر : ۵۱۰۳ تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
تا چه اندازه دخالت مستقیم نماینده در عزل و نصبهای اداری و واحدهای تولیدی دارای توجیه منطقی است؟

برخلاف برخی از نمایندگان که شان نمایندگی را در امر و نهی های مکرر در حوزه عزل و نصب های مدیران اداری و واحدهای تولیدی می بینند، رویه کاری برخی ازافراد در دوران قبل، حین و بعد از نمایندگی مجلس این بوده که وارد ریز حوزه کاری مدیران نشوند و بیشتر وقت خود را بجای دخالت در امور اجرایی در جهت کمک به مدیران بکار بگیرند. طبعا اگر یک نماینده به مدیر یک اداره و یا مدیرعامل یک واحد تولیدی کمک کند مدیر و یا مدیر عامل مربوطه بدون اینکه فرد از او بخواهد در راستای کمک به او گام برخواهند داشت. اگر نماینده خودش را درگیر دخالتهای ریز و جزئی عزل و نصبها کند هم برای خودش و هم برای مدیر مربوطه ایجاد مشکل می کند.

اگر بخواهیم در این زمینه دیدگاههای مختلف را جمع بندی کنیم، در مورد دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. دیدگاه اول تاکید بر این دارد که نماینده باید به هرشکلی شده برای دور و بری ها و فعالین ستاد خود شغل و مسئولیت دست و پا کند و اگر در این راه مزاحمت و مخالفتی هم وجود داشت حتی به قیمت درگیری با مدیران هم که شده باید این مزاحمتها و مخالفتها را از سر راه بردارد. دیدگاه دوم تاکید بر این دارد که نماینده فقط نماینده اعضای ستاد و دور و بری ها نیست. اگرچه فعالین ستاد در موفقیت نماینده سهم بالایی داشته اند ولی ایشان نماینده کل جامعه است. اگر بنا باشد که نماینده همه توانش را برای شغل و مسئولیت دور و بری ها بگذارد بقیه مردم به فراموشی سپرده می شوند.

به تجربه ثابت شده است، نمایندگانی که وارد بده بستانهای اداری و مالی میشوند اولا نمی توانند به همه مطالبات اطرافیان و همراهان پاسخ دهند. ثانیا استقلال عمل خود را از دست داده و در معرض انواع و اقسام اتهام ها قرار می گیرند.

به تعبیر دقیق تر بنا نیست که نماینده جایگزین مدیر مربوطه شود، بلکه بنا هست مکمل مدیر باشد. اگر در یک تقسیم کار درست، کارهای حوزه کاری مدیر را به مدیر و کارهای غیرقابل انجام توسط مدیر در سطح استانی و ملی توسط نماینده انجام شود، قطعا موفقیت بیشتری برای حوزه انتخابیه نماینده حاصل می شود.

ممکن است دیدگاه اول در شهرستانهای تک نماینده ای و برای نمایندگان جزئی نگر و ضعیف توجیه داشته باشد ولی به دلایل زیر دنبال کردن دیدگاه دوم برای نمایندگان کلان نگر و توانمند منطقی تر است:

اولا، آنهایی که در جریان انتخابات به نماینده توانمند کمک میکنند بیش از آنکه دغدغه شخصی داشته باشند دغدغه عمومی دارند. ثانیا، انهایی که به این قبیل نمایندگان کمک میکنند افراد فرهیخته و توانمند هستند و با کار و فعالیت در کنار ایشان توانمندی های خودشان را نشان داده و بلافاصله در مشاغل و مسئولیتها جذب می شوند.

ثالثا، مدیرانی که از حمایت و همراهی نماینده توانمند برخوردار می شوند بدون اشاره نماینده از افراد فعال ستاد و همکاران ایشان استفاده می کنند.

رابعا، نماینده توانمند با عدم ورود به جزییات امور مدیریتی مدیران، کمک و همراهی انها را در امور کلی و کلان دارد و این همراهی به موفقیت نماینده و در نقطه مقابل به موفقیت مدیر و در کل به موفقیت حوزه انتخابیه کمک می کند.

خامسا، این نگاه باعث بی اعتمادی مردم به کلیت کار نمایندگان و فراری دادن انها از رای دادن نمی شود.

سادسا، این اقدام با نگاههای انقلابی که دوری از تفکرات قومی، قبیله ای، سیاسی، جناحی است سازگاری بیشتری دارد.

سابعا، نماینده گرفتار زیاده خواهی های بی پایان افراد نمی شود. اگر باب این زیاده خواهی ها باز شد حتی افرادی که به نماینده کمک نکرده اند هم مدعی شغل و مسئولیت می شوند.

ثامنا، این نگاه اگرچه ممکن است ریزش هایی داشته باشد ولی رویش های آن به مراتب بیشتر است.

تاسعا، تعقیب این نگاه باعث می شود تا حامیان نماینده حامیان واقعی بوده و با وعده و وعیدهای جذاب تر، جذب وعده های سایر نامزدها نشوند.

عاشرا، یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم، نظارت بر عملکرد مدیران است. متاسفانه دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، توصیه‌های استخدامی، دست نماینده را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد.

پایان پیام/

نظرات کاربران

هنوز هیچ نظری تایید یا ثبت نشده است.

پیام کوتاه دکتر قادری

مشاهده آرشیو پیام‌ها